To be a fit mom, or not to be a fit mom

“To be or not to be, that is the question”. Het is een van de meest aangehaalde citaten uit de hele wereldliteratuur en ook het bekendste fragment uit de monoloog van Hamlet, Shakespeare, geschreven in 1600.
Ook ik citeer deze graag in mijn eerste blog de eerste versregels van Shakespeare en vertaal hem dan naar FITNESS begrippen.

Te zijn of niet te zijn, dat is de kwestie:
of het nobeler is om te lijden
onder alles wat het wrede lot je toeslingert
of om de wapens op te nemen tegen een zee van zorgen
en er al vechtend een einde aan te maken?
Wie en wat wil je zijn als je eenmaal moeder bent? Dat is de kwestie. Wil je je totaal overgeven aan je zgn. lot? Wil je lijden onder alle vuile was? Het koken? Strijken? De alledaagse huishoudelijkheden? De zorgen?Maar boven alles, wil je je overgeven aan je puberende kinderen die alles maar voor lief nemen en in plaats van hun dankbaarheid hun 32 tanden aan je tonen? Of ga je je wapenen tegen alle “aanvallen”? De handdoek in de ring gooien is de meest voor de hand liggende en makkelijkste oplossing voor de meeste moeders. Maar zo wil je toch niet “ten onder gaan”…? 😉

To BE who you want to be, you have to set yourself FREE. So take your ME time. Laat je niet verslonzen! Geef jezelf de tijd en kans om jezelf weer terug te vinden, maar nog belangrijker, om je oude IK deze keer niet meer kwijt te raken.

Het is ook niet altijd even makkelijk voor ons moeders. Zeker niet als je ernaast nog een fulltime job hebt. “Waar haal je de tijd toch vandaan?” wordt mij altijd gevraagd. Voor mij is het een kwestie van prioriteiten stellen. To be a FIT mom and more important to stay a FIT mom, is erg belangrijk voor mij. Zeker met mijn rug- en schouderklachten moet ik blijven bewegen. Het menselijk lichaam is ook helemaal niet gemaakt om stil te zitten/staan. Let wel op: in fitnesstermen betekent FIT zijn niet dat je helemaal afgetraind bent en een 6- pack hebt! Ik ken mensen die wel FIT zijn maar eerder een CHIPS- pack hebben dan een 6-pack. Wat is FIT zijn dan wel? FIT zijn bevordert het gevoel van positiviteit, dus alleen het gevoel van FIT te zijn is al een plus. Er bestaat geen algemene norm voor. Wanneer kan je dan zeggen dat je FIT bent? Feitelijk wordt er dan gekeken naar een aantal facetten van het lichaam. 1) hoe is je balans? 2) hoe is je spierkracht? 3) hoe flexibel is je lichaam? 4) hoe goed is je conditie? Als je in staat bent om deze oefeningen in normaal tempo te doen, zonder dat je in no time hartkloppingen hebt of gaat hallucineren ;-), dan kunnen we stellen dat je fit bent. Je kunt dus fit zijn terwijl je eigenlijk te zwaar bent. Verwarrend he?

So Yes, I DO! Want to be a fit mom! Je kunt mij daarom ook 5 x per week bij Marco’s gym vinden. Waar een ander op de bank neer ploft met een bak koekjes of chips, gaat shoppen of met vriendinnen afspreekt op hun vrije momenten, benut ik deze tijd juist om even te gaan trainen. En dit doe ik al jaren zo. Ik kan niet meer zonder. Net als slapen en eten. Het is iets wat moet gebeuren. Als mijn man op zakenreis is, train ik thuis. Als we op vakantie gaan, zoek ik altijd een hotel uit waar ik lekker kan trainen. Overdreven? Voor mij niet. Dit is mijn levensstijl. This is who I am and what I want to BE. Mijn familie en vrienden weten dit, dus houden hier altijd rekening mee. Geen excuses dus. Vanaf wanneer ga jij nou rekening houden met jezelf? Tip: Doe wel iets wat je echt leuk vindt als je geen discipline hebt. Anders houd je het niet lang vol. Misschien ga je i.p.v. naar de gym liever paardrijden? Voetballen? Yoga? Name it. Like NIKE says: JUST DO IT!

Dus rol van de bank af en do it. Be who you want to be.

Liefs, Julia

Geen reactie's

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: